X
تبلیغات
ریاضی برای همه - ریاضی راهنمایی
 سلام . آدرس جدیدم  www.tmath.ir  هست . و دانش آموزان عزیزم می تونند با داشتن رمز خودشون به صفحه ی خصوصی خودشون برن و ...  

                                                     به امید دیدار

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در جمعه بیست و چهارم آذر 1391 و ساعت 19:16 |

1-استارت سریع

اگر عمل Shutdown در كامپیوتر درست انجام نشود، كامپیوتر در استارت بعدی، برای اینكه هارد را از لحاظ داشتن خطا یا اشتباه چك كند، با برنامه Scandisk استارت می شود كه مستلزم صرف زمانی طولانی است. برای اینكه از اجرا شدن Scandisk جلوگیری كنید، به ترتیب زیر عمل كنید: از منوی استارت بر روی Run كلیك كرده و بعد دستور msconfig را اجرا كنید. سپس قسمت system configuration programs را باز كنید و در قسمت Register، general كلیك كنید و سپس فرمان “ Scandisk after error by shutdown disabled “ را فعال كنید. در آخر، همه پنچره ها را با دستور ok ببندید و ویندوز را دوباره استارت كنید.
2-از كار انداختن پخش آهنگ هنگام بالا آمدن سیستم
اگر كامپیوتر شما هنگام بالا آمدن سیستم، آهنگ پخش می كند، در صورتی كه آن را از كار بیندازید، كامپیوتر سرعت بیشتری خواهد داشت. برای این كار، به ترتیب از Start/Settings/Control Panel، قسمت Sounds and Multimedia را انتخاب كنید. پس از آن، پنچره ای باز می شود. در آنجا مشخص شده است كه كدام قسمتها به همراه پخش آهنگ عمل می كنند. قسمتهایی كه با پخش آهنگ همراه هستند، علامت بلند گویی را در كنار خود دارند بر روی قسمتهایی كه می خواهید پخش آهنگ آنها را غیرفعال كنید، مارك بزنید. سپس از منوی Name كه در زیر آن قرار گرفته است، دستور None را انتخاب كنید.

3-لغو دستور اجرای اتوماتیك برنامه ها 

بسیاری از برنامه هاهنگام استارت به طوراتوماتیك اجرامی شوند. آیا شما واقعاً به همه آنها احتیاج دارید؟ برای اینكه از استارت شدن اتوماتیك این برنامه ها جلوگیری كنید، از منوی استارت، Run را انتخاب كرده و سپس دستور msconfig را اجرا كنید. از طریق Register و بعد “ Auto Start “ قادر نخواهید بود كه برنامه مورد نیاز خود را به صورت مجزا انتخاب كنید، بلكه فقط می توانید علامت تیك (P) یا ضربدر (×) را از جلوی برنامه هایی كه نمی خواهید اجرا شوند، بردارید.
4-پاك كردن برنامه ها
شما همواره برنامه هایی را از اینترنت Download می كنید. برای پاك كردن آنها از برنامه Uninstall استفاده كنید، كه آن را می توانید به ترتیب از Start/Settings/Control Panel تحت نام Add/Remove Programs پیدا كنید. برنامه ای را كه می خواهید پاك كنید، مارك بزنید و بعد بر روی آیكون Add/Remove كلیك كنید. بدین ترتیب، برنامه به طور كامل از كامپیوتر شما پاك می شود
5-ایمیل های قدیمی را پاك كنید
ایمیل هایی كه به خصوص با فایل های پیوست شده ( عكس، فیلم و فایل های موسیقی ) ارسال شده اند، سرعت و قدرت كامپیوتر را كاهش می دهند. به همین دلیل، تمام ایمیل های خود را به طور كامل بررسی كنید و آنهایی را كه دیگر احتیاجی ندارید، پاك كنید.
6-Defragment  كردن هارد
با دستور Defragment، هارد كامپیوتر خود را مرتب كنید. خود این كار، زمان می برد، ولی در عوض، سرعت كامپیوتر شما را بالا خواهد برد. برای این كار از منوی استارت Programs/Accessories/System tools/Disk Defragmenter را كلیك كنید. نكته: پس از شروع عمل Defragment، كامپیوتر را به حال خود بگذارید و هیچ كار دیگری با آن انجام ندهید.
7-عكس زمینه را غیر فعال كنید. این عكسها با وجود همه جذابیتی كه دارند قدرت و سرعت كامپیوتر را كم می كنند. بنابراین، بهتر است كه عكس پیش زمینه را بردارید. برای این كار با كلیك راست ماوس بر روی صفحه Desktop، Properties را انتخاب كنید و در قسمت Background، دستور None را انتخاب كنید.
8-فایل های موقت و آدرس های اینترنتی موجود در حافظه موقت را پاك كنید
در حالی كه در اینترنت مشغول جستجو هستید، Browser مثلاً (Internet Explorer) كپی سایت های بازدید شده را بر روی هارد قرار می دهد. این كار، عمل جستجو را تسریع می كند، اما به تدریج مقدار زیادی اطلاعات جمع می شود كه سرعت كامپیوتر را كم می كند. بنابراین، بهتر است كه این فایل ها را پاك كنید. در Browser، از منوی بالای صفحه، Tools و سپس Internet Options را انتخاب كنید و آن گاه بر روی Delete Files، Delete Cookies كلیك كنید.
9-كاهش ظرفیت فایل ها و آدرس های اینترنتی كه در كامپیوتر ذخیره می شوند. پاك كردن هر روز فایل های موقت و آدرس های اینترنتی ، واقعاً اعصاب را خسته می كند. شما می توانید Cashe خود را طوری تنظیم كنید كه فقط اطلاعات كمی را بتوانید ذخیره كنید. برای این كار در Browser، Tools و سپس Internet Option را انتخاب كنید. در پنجره باز شده بر روی قسمت Settings كلیك كنید. در آنجا قسمت Amount of disk space to use را برابر مقدار 1MB تنظیم كنید.
10-روزآمد كردن ویندوز
شركت مایكروسافت به طور مرتب نسخه های update ویندوز خود را برای كاربرانش ارائه می دهد. در نتیجه، قادر خواهید بود كه درایوها و فایل های جدید را به صورت رایگان Download كنید. از منوی استارت، قسمت Windows update را انتخاب كنید. با این كار، ویندوز نصب شده بر روی كامپیوتر شما update خواهد.
11-مراقب ویروسها باشید
بعضی از ویروسها اثر بسیار مخربی بر روی سرعت سیستم شما دارند به همین دلیل باید همواره یک آنتی ویروس قوی را بر روی سیستم خود نصب نمائید و دقت کنید داشتن قویترین آنتی ویروس بدون Update کردن آن عملاُ هیچ ارزشی ندارد

 

 

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در دوشنبه یکم آبان 1391 و ساعت 14:42 |
  در شب امتحان فرزندتان این نکات را فراموش نکنید .

به فرزندتان یادآوری کنید که همواره به خداوند توکل کرده وهر کاری را با نام او شروع کند. زیرا یاد خدا آرامش دهنده دلهاست .

امتحان جزیی از فرایند آموزش است پس آن را عملکرد طبیعی و معمولی آموزش بدانید و از حساسیت بی مورد نسبت به آن بپرهیزید .

شرایط فیزیکی و عاطفی مناسبی را در ایام امتحانات برای فرزندتان فراهم کنید .

در ایام امتحان از شرکت در جشن ها و میهمانی ها یا برگزاری میهمانی خودداری کنید .

با استفاده از نمونه سوالات سالهای قبل امتحانی آزمایشی از فرزندتان بگیرید و آن را تصحیح کنید با این روش علاوه بر کاهش اضطراب او درسهایی را که باید بیشتر تمرین کند تشخیص داده و بهتر می توانید او را راهنمایی کنید .

یادآوری کنید که سر جلسه امتحان لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز را حتما با خود داشته باشند تا با آرامش خاطر به سوالات پاسخ دهند .

و ...

 

 

 

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در یکشنبه سیزدهم آذر 1390 و ساعت 17:0 |

مربی یا معلمی که می خواهد یک کلاس ویژه پرورش خلاقیت را اداره کند و یا اینکه علاقمند است در جریان تدریس روزمره خود به طور جدی پرورش خلاقیت دانش آموزان را هم مد نظر داشته باشد اگر چنانچه از خصوصیات و نگرش های ویژه ای که با ماهیت و فرایند خلاقیت مناسبت دارد برخوردار باشد و بتواند عملا از آنها استفاده کند بدون شک در پیشبرد و هدایت کلاس و تاثیر گذاری بیشتر و بهتر بر دانش آموزان خود موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.

برخی از ویژگی های معلم علاقمند به خلاقیت که داشتن آنها به بازدهی بیشتر کلاس و تدریس او می انجامد موارد زیر است :

1- فردی انتقاد پذیر باشد .

2- تحمل عقاید نو دانش آموزان را داشته باشد .

3- از صبر و تحمل بالایی برخوردار باشد .

4- به تفاوت های فردی و منحصر به فرد بودن تک تک دانش آموزان اعتقاد داشته باشد .

5- از انگیزه ای قوی برخوردار باشد .

6- پذیرای ایده ها و نظرات غیر عادی دانش آموزان خود باشد .

7- دوست دار هنر و زیبایی شناسی باشد .

8- تا حد امکان به دانش آموزان خود آزادی عمل بدهد .

9- در چند زمینه مختلف معلومات و مهارت داشته باشد .

10- برای هر دانش آموز احترامی ویژه قائل باشد .

11- خیال پردازی دانش آموزان را تشویق کند .

12- در مواقع لزوم بتواند مانند دانش آموزان خود بیاندیشد و مانند آنها عمل کند .

13- به دانش آموزان خود اجازه دهد که گاهی اشتباه کنند .

                      منبع : کتاب کلاس خلاقیت                                      

                                                                                          

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در یکشنبه ششم آذر 1390 و ساعت 17:23 |
                              

       یک میلیون ثانیه = ۱۱ روز و ۱۳ ساعت و ۴۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه

       یک میلیون سانتیمتر = ۱۰ کیلو متر 

       یک میلیون روز = حدود ۲۷۰۰ سال

       اگر کسی بخواهد یک میلیون چیز را بشمرد ، با این حساب که شمارش هر چیز، یک ثانیه طول بکشد و سالی ۳۰۰ روز و روزی ۱۰ ساعت وقت بگذارد حدود        ۷  سال       طول خواهد کشید .

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در شنبه پنجم آذر 1390 و ساعت 20:15 |
فعالیت مغزی و عملیات ریاضی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد       

محققان علوم پزشکی در دانشگاه پیتزبورگ اعلام کردند کسانی که عادت به کارها و فعالیت های مغزی دارند و به عنوان مثال از عملیات ریاضی در زندگی خود استفاده می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند .

به گفته محققان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مهلکآلزایمربهتر است فعالیت های مغزی در دوران جوانی و میان سالی تشدید شوند تا مغز انسان بتواند با سستی ناشی از آلزایمر مقابله کند.

  


+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در دوشنبه بیست و سوم آبان 1390 و ساعت 16:26 |
فیثاغورس در سده پنجم قبل از میلاد در یونان به دنیا آمد و بواسطه نبوغ حیرت آوری که از وی آشکار شد او را پسر آپولون یکی از خدایان اصلی یونان می دانستند . زیرا کرامات و معجزات بسیاری به او نسبت دادند . او معتقد به جاودانگی و بازگشت روح بود و همچنین به تناسخ ارواح اعتقاد داشت و لذا تزکیه نفس را امری واجب می دانست تا انسان در رجعت دوباره اش به جهان در عالم نباتی و حیوانی رسوخ نکند و بلکه لایق همنشینی با خدایان باشد.می گویند که وی درست به همین دلیل برای حیوانات و گیاهان هم موعظه می نمود و برای آنان دعا می کرد. مکتب و آیین عملی دین او بر نوع دوستی و اتحاد با جهان و نوعی اقتصاد اشتراکی استوار بود که بعد ها افلاطون را هم در کتاب جمهوری تحت تاثیر قرار داد. آیین او درباره همه مسائل روزمره زندگی انسانها دارای شریعت ویژه ای بود که برخی از آن احکام تا به امروز در برخی از جوامع حضور دارد . مثلا خوردن لوبیا را موجب بیماری و ثقل روح می داند و لذا آن را حرام کرده است ویا نگاه کردن در آیینه را در شب موجب جنون دانسته و نهی نموده است و چیدن گل را گناه می شمارد . و خوردن کامل یک قرص نان را گناهی نا بخشودنی می داند که به معنای انفاق نیمه دیگرش می باشد . فیثاغورس ادعا می کرد که ریاضیات محصول الهیات اوست و واز آن جدائی ناپذیر است لذا او را اولین و آخرین حکیمی می دانند که ریاضیات و الهیات را بهم آمیخت و متحد ساخت و این همان اتحاد علم و دین است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در پنجشنبه دوازدهم آبان 1390 و ساعت 17:34 |
             ریشه ریاضی "روض" و به معنای ورزش ذهنی است. 

بعضی هم واژه ریاضیات را بر گرفته از واژه ریاضت و به معنی سختی کشیدن می دانند.

  البته نا گفته نماند که این معنی ریشه در عقاید و آیین" فیثاغورس " و مریدانش دارد.

 بعضی دیگر واژه ریاضیات را به جای واژه یونانی "ماته ماتیکه " برگزیده اند که خود از "ماته ما " و به معنی دانش و دانایی است.

دیدگاههای دیگری هم وجود دارد که "ماته ما" را همان واژه فارسی "مزدا "می دانند که باز همان معنای واژه یونانی را دارد:    دانا و آگاه      

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در چهارشنبه بیستم مهر 1390 و ساعت 7:0 |

                

   سیزدهمین روز فروردین به بهانه بودن در طبیعت و . . . از شهر خارج می شویم , ولی خوب میدانیم که

   از نحسی 13 فرار می کنیم .

   دانش آموز شماره 13 دفترنمره کلاس , شماره اش را 1+12 اعلام می کند و در هر کلاسی فقط اندکی  

   ازدانش آموزان نحسی 13 را انکار میکنند .

   حتی در بعضی جوامع بد یمن بودن روز جمعه ای که 13 امین روز ماه باشد یکی از خرافات رایج است .

   نظر شما چیست ؟ ؟ ؟

   13 عددی نحس است !؟

     ولی  علم ریاضی   نظر دیگری دارد ...

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در سه شنبه سی ام آذر 1389 و ساعت 11:16 |

دانشمندان اسپانیایی با انجام بررسی هایی دریافتند اگر مسائل ریاضی را با صدای بلند بخوانیم آسان تر حل می شوند. به گزارش مهر محققان دانشگاه گرانادا در تحقیقات خود نشان دادند اگر تکالیف دشوار ریاضی با صدای بلند خوانده شوند می توان به راه حل صحیح آنها به روشی ساده تر دست یافت. بر پایه این تحقیقات، فکر کردن با صدای بلند به حل سریع تر مسائل ریاضی کمک می کند. همچنین این دانشمندان مشاهده کردند کشیدن اشکال مرتبط با مسائل ریاضی نیز می تواند برای یافتن راه حل درست مفید باشد، چرا که این شکل ها در واقع نمادی گرافیکی از مساله هستند. این پژوهشگران از گروهی از دانشجویان سال آخر رشته ریاضی خواستند مسائل ریاضی را در اتاق های مجزا و به تنهایی حل کنند و در حالی که این دانشجویان مشغول حل مسائل بودند از آنها فیلمبرداری کرده و مشاهده کردند کسانی که با صدای بلند فکر می کردند یا اشکال مساله را می کشیدند با سرعت بیشتری به راه حل صحیح می رسیدند. نتایج این تحقیقات تایید می کند که نمادها نقش مهمی در فکر کردن به ریاضی ایفا می کنند و به درک بهتر مفاهیم ریاضی کمک کرده و با تحریک فکر، آن را برای رسیدن به راه حل مسائل یاری می دهند.

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در شنبه بیست و دوم آبان 1389 و ساعت 20:4 |



اگر انسان بخواهد خطوطي را به عنوان دايره ، زاويه و مثلث رسم كند و نظم و حساب فواصل اين خطوط را رعايت كند بايد اولاً مقدار قابل توجهي هندسه و حساب بياموزد و ثانياً در ترسيم اينها به آلات و ابزاري از قبيل پرگار و نقاله محتاج است ولي اين مهندس ماهربرای ساخت مثلث هاي منظمي كه در خانه ي خود به كارمي برد ، از هيچگونه ابزاري استفاده نمی کند . حتي با چشم خود هم نگاه نمي كند و فقط با پاهاي خود مي تند و خانه ي خود را كه يكي از دقيق ترين شاهكارهاي عالم خلقت است بوجود مي آورد !
 
اين مهندس هنگام خانه سازي ابتدا نقطه اي را در وسط به عنوان مركز در نظرمي گيرد و سپس تارهايي را با فواصل منظم و دقيق ، دور آن مركز به صورت« شعاعهاي دايره » مي تند و به اين ترتيب « مثلث هاي متساوي الساقين » را كه همه ي آنها داراي « زواياي تند » هستند بوجود مي آورد . اندازه ي اين تارها و فاصله هاي آنها با هم آنقدر حساب شد ه به نظر مي رسد كه باعث تحسين است .
سپس تارهاي ديگري بر عرض تارهاي اول مي تند و آنها را در محل تلاقي و تقاطع با هم پيوند مي دهد و به اين وسيله دايره هاي بزرگ و كوچك كه همه « متحدالمركز » هستند تشكيل مي شود كه اين دايره ها هر قدر به مركز نزديكتر باشند ، كوچكتر و هر اندازه كه از مركز دورتر باشند بزرگتر هستند .  

                                              به نقل از مجله جنگ رياضي

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در شنبه بیست و دوم آبان 1389 و ساعت 20:1 |

سعی کنید در چند روز باقی مانده به اولین روز سال تحصیلی , صبح ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید .

درس های سال قبل را کمی مرور کنید .

از آماده بودن کیف ,روپوش و وسایل مدرسه مطمئن شوید .

اگر محل مدرسه تان تغییر کرده , قبل از شروع مدرسه , محل دقیق و چگونگی رفت و آمدتان را یاد بگیرید .

هدف های بزرگتان را در این سال تحصیلی در یک دفتر یادداشت بنویسید و در طول سال تحصیلی مرتب آن ها را مرور کنید .

اشتباهات تان را در سال تحصیلی گذشته به یاد آورید و آنها را یادداشت کنید و با خود عهد ببندید که هرگز آنها را تکرار نکنید .

از اول سال تحصیلی در انتخاب دوستان تان دقت کنید .

                                  برایتان سال تحصیلی پر از موفقیت را آرزو داریم .        

                                                                                                             منبع : موفقیت

 

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در شنبه بیست و هفتم شهریور 1389 و ساعت 12:6 |

اعداد تاکسی :

زمانی که ریاضیدان انگلیسی ," هاردی" برای عیادت ریاضیدان شهیر هند " رامانوجان " به بیمارستان رفته بود به این موضوع اشاره کرد که شماره تاکسی ای که با  آن به بیمارستان آمده , عدد بی ربط و بی خاصیت 1729 بوده است .

"رامانو جان" بلافاصله ضمن رد ادعای " هاردی"  به او یادآور شد که اتفاقا  1729  بسیار جالب توجه است .

 خود 1729 عدد اول است .

دو عدد 17 و 29 هر کدام عدد اول هستند.

جمع 4  رقم تشکیل دهنده آن 19 می شود که اول است .

جمع دو عدد اولیه و دو عدد آخری 811 می شود که باز هم اول است .

دو عدد ابتدایی ( سمت چپ ) اگر جمع شوند  عدد 829 می شود که باز هم عدد اول است.

دو عدد اولیه  اگر از هم کسر شوند , عدد 67  ساخته می شود که باز هم عدد اول است .

جمع اعداد تشکیل دهنده 1729 , عدد 19 است که عکس آن  یعنی  91  را اگر در  91 ضرب کنیم 1729 بدست می آید .   

                                                     1729 =  91      91   

و عدد 1729  اولین عددی است که می توان آن را به دو طریق به صورت مجموع  مکعب

های دو عدد مثبت نوشت .                                          1729  =     9  +   10

                                                                                      1729  =   1   +   12

امروزه ریاضیدانان عددی را که به n  طریق مختلف به صورت حاصل جمع مکعب های دو عدد مثبت باشد  n امین عدد تاکسی می نامند و آنرا با    Taxi cab   نمایش می دهند .

جالب تر از همه اینکه هاردی و رایت ثابت کردند که برای هر عدد طبیعی n   نا کوچکتر از 1 , n   امین عدد تاکسی وجود دارد .

هر چند تاکنون هشتمین اعداد تاکسی نیز کشف شده اندولی تلاشها برای یافتن نهمین عدد تاکسی ناکام مانده است .  

 

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در یکشنبه بیستم بهمن 1387 و ساعت 10:51 |

پس از باز نمودن برنامه Word , اگر رادیکال آلفا در نوار ابزار دیده نشد روی نوار ابزار کلیک راست کرده , پائین ترین گزینه یعنی Customize را انتخاب و در بالای پنجره ظاهر شده گزینه وسط , Commands را انتخاب نمائید . سپس در سمت چپ پنجره باز شده در قسمت Categories از میان گزینه ها All commands را انتخاب کنید . آنگاه در سمت راست در قسمت Commands از میان ابزارها علامت رادیکال آلفا را درگ کنید و آن را در نوار ابزار در کنار سایر ابزارها قرار دهید . توجه : ممکن است بخش تایپ ریاضی در رایانه شما نصب نشده باشد . در این صورت با کلیک نمودن ابزار تایپ (رادیکال آلفا) رایانه از شما سی دی Microsoft Word را جهت نصب می خواهد . سی دی Word را در سی دی رام قرار دهید تا عمل نصب کامل شود . برای تایپ فرمول های ریاضی از نوار ابزار روی نشان رادیکال آلفا کلیک کنید . پنجره علائم ریاضی    Equation  باز می شود .

در فرمول نویسی اگر عدد ها به انگلیسی درج می شوند , کافی است پس از کلیک رادیکال آلفا و ورود به بخش فرمول نویسی , از منوی  Style  گزینه Define   را انتخاب کرده و تغییرات لازم را انجام دهید . حتما در قسمت    Number  یک قلم فارسی انتخاب کنید , تا اعداد فارسی تایپ شوند .

برای تنظیم فاصله بین فرمول ها و علائم پس از کلیک روی رادیکال آلفا از منوی Format گزینه Spacing را انتخاب و اعداد کادر ها را  به دلخواه تغییر دهید . 

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در یکشنبه هفدهم شهریور 1387 و ساعت 16:47 |

برای اینکه اعداد در Word  فارسی تایپ شوند , از منوی Tools گزینه Options را انتخاب نموده و بالای پنجره ظاهر شده گزینه Complex scripts را کلیک کنید . سپس پایین این پنجره در قسمت مربوط به Numeral  گزینه Context را انتخاب و Ok  بزنید .  

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در یکشنبه هفدهم شهریور 1387 و ساعت 16:10 |
                                             

                                          ۹ * ۱۲۳۴۵۶۷۹   =  ۱۱۱ ۱۱۱ ۱۱۱

                                       ۱۸  *  ۱۲۳۴۵۶۷۹  =   ۲۲۲ ۲۲۲ ۲۲۲

                                      ۲۷   *  ۱۲۳۴۵۶۷۹  =   ۳۳۳ ۳۳۳ ۳۳۳

                                     ۳۶  *   ۱۲۳۴۵۶۷۹   =   ۴۴۴ ۴۴۴ ۴۴۴

                                      ۴۵ *  ۱۲۳۴۵۶۷۹    =   ۵۵۵ ۵۵۵ ۵۵۵

                                     ۵۴  *  ۱۲۳۴۵۶۷۹   =   ۶۶۶ ۶۶۶ ۶۶۶

                                     ۶۳  *  ۱۲۳۴۵۶۷۹    =   ۷۷۷ ۷۷۷ ۷۷۷

                                     ۷۲  *  ۱۲۳۴۵۶۷۹    =   ۸۸۸ ۸۸۸ ۸۸۸

                                   ۸۱   *   ۱۲۳۴۵۶۷۹    =   ۹۹۹ ۹۹۹ ۹۹۹

               تعجب نکنید ، اشتباهی رخ نداده ! حتما امتحان کنید و لذت ببرید.

         

                                                به جای علامت " ضرب در "    ،   " * "  گذاشته ام .                               

                                                                                       

                                             

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در جمعه هجدهم آبان 1386 و ساعت 7:5 |
 اگر به شما گفتند فلانی ریاضیات را دوست ندارد ، باور نکنید .  ریاضی را نمی توان دوست نداشت ،زیرا ، هم در بیرون و هم  در درون ماست .

 تنها می توان آن را یاد گرفتیا ،یاد نگرفت. " ک .ویتسن"

                                        

                                                        


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در شنبه پنجم آبان 1386 و ساعت 15:41 |
ریاضیات ، عالی ترین دستاورد اندیشه و اصیل ترین زاده ذهن آدمی است . موسیقی روح را آرامش می دهد . نقاشی چشم را می نوازد . شعر موجب برانگیختن عاطفه می شود . فلسفه ذهن را قانع می کند ،و مهندسی زندگی را بهبود می بخشد.  

         ولی ریاضیات دارای مجموعه این ارزشهاست !   

                                                                     

                                                    

                                                                        

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در سه شنبه یکم آبان 1386 و ساعت 14:42 |
  هیچ شاخه ای از ریاضیات نیست که روزی در جهان واقعی به کار نرود .

                         * نیکلای لباچفسکی *

                  <<<<     >>>>

          *******************************************************

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

                                       

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در جمعه بیست و هفتم مهر 1386 و ساعت 20:24 |
    ریاضی آی ریاضی آخه چقدر تو نازی        میون این همه درس دارم با تو یه سازی                     

    رقیب درسها تویی بس که تو ناقلایی     وقتی تو رو می خونم ۱۰۰۰ سوال میکنم

    از اون که اختراعت کرد ..............      می خوام چیزی بدونم .................

                  از سروده های دانش آموز خوبم سیده فاطمه باقری

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در چهارشنبه بیست و پنجم مهر 1386 و ساعت 14:11 |
                                      

ریاضی زبانیست که خدا با آن جهان را به رشته تحریر در آورده است.

                           

                                   

                                        

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در چهارشنبه بیست و پنجم مهر 1386 و ساعت 10:36 |

            یه پرگار ضربه مغزی می شه

                اونوقت ، مستطیل می کشه!!!    

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در جمعه بیستم مهر 1386 و ساعت 16:26 |

                                                        مولف : م . حورائی

                                                   چند تمرین برای تمرکز حواس

  v  تمرکز بر نقطه سیاه

 قدیمی ترین تمرکز که تاریخی بسیار کهن دارد و در بیشتر فرهنگ های باستانی و بومی و در میان قبائل بدوی و بسیاری از انجمن ها و دسته های قدیمی وجود داشته , تمرکز بر نقطه سیاه است .

 امروز نیز خیره شدن بر نقطه سیاه و تمرکز بر آن ,  یکی از اساسی ترین تمرینهای مانیتیست ها وهیپنوتیست هاست.

 اشخاصی که تمرینات مختلف تمرکز بر نقطه سیاه را انجا م داده اند,در

 برتری وتاثیری وتاثیرگذاری نقطه سیاه توافق کامل دارند.

 v  تمرکزبردوایرمتحدالمرکز

 این تمرکزنیزتشابه فراوانی با تمرین نقطه سیاه دارد اما برتری آن این است که می توان به افکارخود نیزاجازه جولان دهیم وحتی آنها را روی 

  دوایر می گسترانیم .

v  تمرکزبرشعله شمع

 تمرکزبه نقطه نورانی یا شعله شمع هم قدمتی کمترازنقطه سیاه ندارد.

 راه اساسی پرورش تمرکز و پرورش فکردرتمرینهای یوگا وهیپنوتیزم ,

 تمرکزبرشعله شمع است .

 اگرچه معمولا تمرکزبرشعله شمع برای افراد, جذاب وگیراست  وباعلاقه بیشتری هم آن را دنبال می کنند, شما توجه داشته باشید که این گیرائی و جذابیت , کاملا نسبی است . یعنی ممکن است هر کس برای خود تمرینی را موثرتر تشخیص دهد یا از آن نتیجه  بهتری بگیرد . ما ضمن توضیح متداول ترین روشهای تمرکز به شما پیشنهاد می کنیم که بیشتر به تمرینی بپردازید که برای شما  موثرتر است و از جذابیت بیشتری برخوردار است   

با این همه تجربه نشان داده است که افراد از همنشینی با شعله شمع و تمرکز بر آن , اظهار رضایت فراوان می کنند .

v  تمرکز بر گل سرخ

تمرکز بر گل سرخ , یکی از معروف ترین و متداول ترین تمرینهای مراقبه یا مدیتیشن است بدون ذکر مانترا . یعنی بدون توجه و بدون تمرکز در گل سرخی که در دست دارید غرق شوید . این تمرین اسا س تقویت  تمرکز فکر است . یعنی تمرکز بر هیچ , تمرکز غیر ارادی که زیر بنای تمرکز فکر است .

ما توصیه می کنیم که هر وقت می خواهید تمرکزی جدی داشته باشید , مثلا می خواهید کتابی را با تمرکز عالی برای خود حل و فصل کنید , ابتدا تمرین وانهادگی و عدم تمرکز را انجام دهید .

v  تمرین پرورش آگاهانه فکر

آخرین تمرینی که برای تمرکز فکر به شما توصیه می کنیم تمرین پرورش آگاهانه فکر است . شما به این شکل یاد می گیرید که هر زمان که روی یک موضوع خاص فکر می کنید , به سرعت فکر خود را بر موضوعی دیگر , متمرکز کنید.

v  توصیه آخر 

شرط نتیجه گیری از انجام تمرینات تمرکز این است که با صبر و حوصله  و آرامش تمرین کنید .

یادتان باشد که مهم ترین عامل موفقیت انسانهای موفق , پافشاری در تمرینات است 

          آنقدر تمرین کنید تا موفق شوید.

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در جمعه دوم شهریور 1386 و ساعت 21:28 |

خلاصه ای از کتاب  تکنیکهای تقویت حافظه

تا لیف : کوین ترودا  از موسسه حا فظه آمریکا  ترجمه : دکتر نیاورانی

 

 

 همان طور که می دانید انجام هر کاری نیاز به انگیزه دارد و اصولا هیچ کاری بدون انگیزه انجام نمی شود. فراگیری مطالب جدید هم نیاز به یک  انگیزه دارد وآموزگارنقش مهمی درایجاد انگیزه در شاگرد دارد.

آموزگارباید ضمن آموزش هر چیز تازه انگیزه یادگیری آن راهم در شاگرد ایجاد نماید . به عامل اول (یعنی آموزش ) تکنیک می گویند وبه عامل دوم انگیزش یا ترغیب می گویند . لازمه موفقیت هر سیستم آموزشی آن است که تعادلی بین این دو عامل ایجاد کند . به عبارت دیگر میزان انگیزش در شاگردان باید دقیقا متناسب با توان تکنیک آموزشی باشد,  زیرا اگر انگیزش کمتر از توان آموزشی باشد , شاگردان  نمی توانند نهایت استفاده را از آموزش ببرند و اگر بیشتر از آن باشد پس از مدتی شاگردان سر خورده خواهند شد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در جمعه دوم شهریور 1386 و ساعت 21:26 |

 هر کسی می تواند ریاضیات را یاد بگیرد , به شرطی که بخواهد .

 ریاضیات تکیه بر دانش و عقل آدمی دارد و سر و کارش با استدلال منطقی است و هر انسانی ولو با استعدادی نه چندان درخشان می تواند با یاری جستن از اندیشه ,  عقل و استدلال خود به ریاضیات دست یابد و آنرا فرا بگیرد .

در مرحله کنونی کسی از دانش آموز ما نمی خواهد ریاضیدان باشد و نا یافته های ریاضی را بیابد ( گرچه رسیدن به چنین مرزی هم نا ممکن نیست )

از ما می خواهند چیزهایی را یاد بگیریم که صدها سال پیش پیدا شده و در طول سده های متوالی سوهان خورده و به صورتی شفاف و قابل درک به ما رسیدهاند . شاید شعر گفتن کار ساده ای نباشد ولی هرکس می تواند یاد بگیرد شعر حاضر و آماده دیگران را چگونه بخواند ; در کجا ها مکث کند, روی چه واژه هایی تکیه کند وکجا  صدای خود را اندکی بالا ببرد و کجا اندکی پایین بیاورد و البته به شرطی می تواند غزل حافظ و یا رباعی خیام را درست و بی عیب بخواند که معنای آن را به خوبی درک کرده باشد . و این کار دشواری نیست , همت و غیرت می خواهد و اندکی صرف وقت .  

تجربه نشان داده است , هر کسی (به شرطی که به مفهوم واقعی کلمه عقب افتادگی ذهنی نداشته باشد ) می تواند ریاضیات را به خوبی یاد بگیرد و بر جنبه های مختلف آن مسلط شود ; تنها شرطی که برای رسیدن به چنین موفقیتی هست " خواستن " است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در یکشنبه بیست و هشتم مرداد 1386 و ساعت 14:48 |

                                     خلاصه ای از کتاب : معلم یک دقیقه ای  دکتر اسپنسر جانسون

 

زمانی مرد جوانی در پی آموختن بود او دانشجوی یک دانشگاه محلی بود که دوره های جالبی را گذرانده بود و کتابهای خوب فراوانی را خوانده بود و استادانی فوق العاده خوب داشت.

وی احساس یاس می کرد.

حس می کرد که چیزی کم دارد . نمی دانست این کمبود چیست ولی می دانست کمبودی مهم است.

امیدوار بود معلمی را بیابد که بتواند این کمبود را بر طرف کند و آنچه را که نیاز به دانستنش داشت به او بیاموزد .

یک روز عصر مرد جوان در حال خواندن روزنامه بود که مقاله ای جالب  توجهش را جلب کرد . مقاله پیرامون مصاحبه با معلم یک دقیقه ای بود.

پیش خود فکر کرد :"چگونه ممکن است کسی یک معلم یک دقیقه ای باشد."

مرد  جوان در مجموع می دانست برای آنکه انسان یک معلم خوب باشد به بیش از یک دقیقه زمان و فکر نیاز دارد و از این بابت مطمئن بود .

پیش از آن اغلب در مورد مشکلات معلمان مدرسه چیزهایی خوانده بود . در مورد خستگی معلمان و مسائلی که در ارتباط با بی تفاوتی و عدم همکاری والدین پیش می آمد چیزهایی شنیده بود و به نظر می رسید که بسیاری از مردم ریشه مسائل اجتماعی را از مدارس می دانند.

با این همه هر چه بیشتر روزنامه را می خواند بیشتر امیدوار می شد که جوابی را برای سوالاتش پیدا کرده است که می تواند موثر باشد. او از آنچه معلم گفته بود شگفتزده شد .

وقتی مصاحبه کننده از خانم معلم راجع به احساس واقعی اش پرسیده بود او گفته بود:

"زمانی احساس کردم که توقعات زیادی از من دارند . احساس فشار و عدم قدر شناسی می کردم . از این که دانش آموزان سریع تر پیشرفت نمی کردند احساس سرخوردگی به من دست می داد. ولی حالا همه چیز عوض شده است . خوشحال ترم . انرژی بیشتری دارم و از مشاهده پیشرفت دانش آموزان لذت می برم .

وقتی از تلاش دائم برای آموختن به شاگردانم خسته شدم . به آنان یاد دادم که چگونه به خودشان یاد بدهند."

 

"به جای آنکه به یک آدم گرسنه یک ماهی بدهید بسیار بهتر است که به او بیاموزید خودش ماهی بگیرد."

 

خانم معلم ادامه داده بود : " معلم ها شاگردان را آماده می سازند که قواعد یادگیری را به خودشان یاد بدهند . بیشتر چیزهایی که باید یاد بگیریم در خارج از کلاس صورت می گیرد . من فقط به شاگردانم سه روش  خود آموزی را تعلیم دادم که هر یک از آنها یک دقیقه طول می کشد . در طول چند ماه شاگردان و من با شادمانی بیشتر و با شور و شوق وافرتر به آنچه در صدد انجامش بودیم دست پیدا کردیم . "

اگر چه این شیوه ممکن است نتواند پاسخگوی تمام مسائل تعلیم دادن باشد ولی شیوه ای عالی است که هم برای  معلم ها و هم برای شاگردان بسیار یاری بخش و موفقیت آمیز است .

مرد جوان با خودش اندیشید که آن خانم معلم و شاگردانش چه چیزی را می دانستند که او آنها را نمی دانست .

مرد جوان هر چه بیشتر مطلب  روزنامه را می خواند بیشتر تحت تاثیر اصول مقدماتی ای که معلم از آنها استفاده کرده بود واقع می شد. آن اصول مقدماتی از این قرار بودند:

 

1 -  تعیین اهداف یک دقیقه ای

 

2 -  تحسین های یک دقیقه ای

 

3 -  جبران های یک دقیقه ای

 

 

                                                        

 

+ نوشته شده توسط هادی زاده (دبیر ریاضی ناحیه 2 رشت ) در شنبه سی ام تیر 1386 و ساعت 13:51 |


Powered By
BLOGFA.COM